[column] Niet voor het laatst hot

[column] Niet voor het laatst hot
  • Design
  • 2 feb 2023 @ 14:51
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Na een halve eeuw lijkt het doek te vallen voor de ultrasnelle hothatch. Drie in dit segment gespecialiseerde merken bieden nog één keer dapper weerstand. Gewoon omdat het nu nog kan.

Ooit waren de hot hatches (high-performance hatchback- red.) de cruciale imago boost voor de volumeautomerken. Wie denkt er niet met genoegen terug aan de haast koninklijke status die de Volkswagen Golf GTi en de Peugeot 309 GTi 16V genoten. Iedere jongeman die nog thuis woonde, legde voor dit soort auto’s al zijn geld opzij en kocht daarvan zijn droom. GTI’s waren sneller, dikker en opvallender.

Hoogtoerig de weg op

Want wat zijn ze amusant, de snelle middenklassers. Ooit was er bij elk merk keuze uit een opgevoerd model van de brave gezinsauto. Zelfs van de in de jaren-80 überpopulaire Citroen BX komt er voor de hardcore sportliefhebber een GTi 16V met een (toen) rijkelijke 168 pk. Na aflevering van je snelle hatch kon je vervolgens heerlijk hoogtoerig de weg op, waarbij vooral het bochtenwerk en de 80-120 km/u-acceleratie een waar koppelfeest was.

Persoonlijke voorkeur of de band met de plaatselijke dealer bepaalde destijds of je in de Volkswagen Golf GTi, Opel Astra GSi of Peugeot 309 GTi belandde.

Het sportieve leven was heerlijk overzichtelijk en na aflevering zagen de buren dat het goed was.

Emotie blijft

En toen kwam de BPM. De hot hatches in Nederland werden door de fiscus kostbaar gemaakt en na Nederland zag ook de rest van Europa financiële mogelijkheden om deze pk-monsters extra te belasten. Ineens deden de GTI’s alles fout. De perceptie van dit soort auto’s werd snel minder positief en de moed om een sportlabel op een hatchback te plakken zonk de fabrikanten in de schoenen. Door steeds scherpere uitstootrichtlijnen werden de fabrikanten nog eens extra gemotiveerd deze snelle jongens uit te faseren. Anno 2023 resten er zo nog drie dappere merken die hothatches op waarde blijven schatten. De buren zien niet langer dat het goed is, hebben er steeds vaker een oordeel over, maar de emotie van de liefhebber laat zich niet uit het veld slaan. Die willen er nog één en niet voor het laatst.

Niet voor het oprapen

Volle focus daarom op de ambassadeurs van de sportieve klasse.

Laat ik eerst beginnen met een niet onbelangrijke urgentie in mijn boodschap. Je moet er namelijk als de kippen bij zijn om zo’n laatste hot hatch te bemachtigen.

Volkswagen, Renault en Honda zijn nog van de partij, maar hun meest recente hothatch-creaties liggen niet bepaald voor het oprapen. Honda heeft recent een paar Type R’s naar ons land gehaald, de Mégane RS Ultimate moet je in het buitenland aanschaffen omdat de Nederlandse BPM de auto niet langer interessant maakt en de Golf R staat gelukkig nog wel op de website van Volkswagen Nederland. Hoe dan ook: alle drie de auto’s zijn behoorlijk exclusief. Nu is urgentie in marketing altijd de beste verkoper, dus wellicht levert mijn ‘waarschuwing’ nog wat orders voor deze dappere merken op.

Volkswagen Golf R

Om met de Golf R te beginnen: De ultieme sportversie van de Volkswagen Golf is volgens de marketingtaal van het merk ‘de ster van zijn generatie’ en dat geloof ik natuurlijk meteen. Dat straalt de auto ook op sierlijk bescheiden wijze uit. Van 0 naar 100 km/u legt deze fijnproever onder de Golfs af in 4,7 secondes en onder de motorkap is het genieten van maar liefst 333 pk aan pure kracht. De 4MOTION vierwielaandrijving maakt ‘m lekker veilig en zorgt ervoor dat je ook vol gas naar de wintersport kan. De ‘R’ is eveneens leverbaar met het R Performance-pakket inclusief twee exclusieve rijprofielen. Dat maakt ‘m vast extra fijn.

Gepeperde Civic

De Honda Civic Type R kost ongeveer hetzelfde als de Golf en kreeg in de recente tests van automedia het ene na het andere compliment opgespeld. Eigenlijk is dit de beste hotte hatchback die er ooit gemaakt is, zo kun je de lof toezingende conclusies van het autojournaille samenvatten. Met een tweeliter viercilinder VTEC-turbomotor met 329 pk en een koppel van 420 Nm accelereert de laatste generatie Honda Civic Type R van 0-100 km/h in 5,4 seconden. Heerlijk zichtbaar detail is de enorme vleugel op de achterklep. Die gun je iedere Civic, maar maakt deze gepeperde topversie nog eens extra lekker om te zien.

Adieu-versie Mégane RS

Tot slot de Renault Mégane RS Ultime, de allerlaatste topsportieve Renault met het Renault Sport logo. Die badge wordt namelijk vervangen door de ‘Esprit Alpine-boodschap’. Een mooie klus voor de marketingafdeling om daarvoor buiten Frankrijk reclameherinnering op te gaan bouwen. De Mégane RS Ultime is daarmee de laatste RS-creatie en gaat qua specs verder waar de hardcore RS Trophy ophoudt. Renault bouwt slechts 1976 exemplaren van de Ultimate, dat aantal is een betraande knipoog naar het oprichtingsjaar 1976 van Renault Sport. Speciaal stickerwerk, zwarte accenten én met de handtekening van Renault Sport brein Laurent Hugon maken deze adieu-versie af. Onder de kap vind je de 1.8-krachtbron met 300 pk en 420 Nm koppel. Die blijft een feest!

Hoe het nu verder gaat met de snelle en grommende middenklasser? Voorlopig moet de diehard liefhebber op zoek naar één van deze laatste sportversies.

Dat zal in sommige gevallen beslist een zoektocht worden, maar dan kun je nog even vooruit. In de toekomst wil vast niet iedere liefhebber switchen naar de zoveelste elektrische SUV. Een geluk voor deze echte enthousiastelingen is dat ook de auto-industrie zelf steeds vaker zoekt naar een emotioneel alternatief. Langzaam dringt namelijk het besef door dat de elektrische SUV wel erg uitwisselbaar wordt.

Recent spraken zowel de CEO van Peugeot als die van Citroën zich uit over de eindigheid van het concept SUV en in die directiekamers beseffen ze zich natuurlijk heel goed wat destijds de kracht van auto’s als de 205 of 309 GTi was. Ook een merk als Porsche gaf onlangs aan de mogelijkheden van synthetische brandstoffen te onderzoeken. Zelfde missie daar in Zuffenhausen. Misschien wint dan toch de emotie en keert de snelle hatchback verantwoord doch net zo amusant terug. Hopelijk daarom niet voor het laatst…

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken